Spar penge når du skal flytte mellem storbyerne

Når du har besluttet dig for at flytte fra en af landets større byer til en anden, begynder forberedelserne til den store dag, og her er der en del beslutninger, der kan gøre det hele meget nemmere. At flytte kan både være en dyr og besværlig fornøjelse, og derfor får du i denne artikel flere gode tips, som sørger for, at din flytning bliver så fordelagtig og problemfri som muligt.

 

Planlæg, planlæg og planlæg

 

Uanset din grund til, at du nu ønsker at hive teltpælene op og starte et nyt kapitel i en ny by, er planlægningen af din flytning vigtigt. Grundig planlægning vil kunne spare dig for mange problemer, udfordringer og ikke mindst penge. Derfor er det en god ide at starte forberedelserne så tidligt i processen som muligt, så du er klar, når udflyttedatoen kommer. Du skal eksempelvis beslutte dig for, hvilke ting du skal have med, og hvilke der skal smides ud, hvordan du pakker det hele ned, og ikke mindst hvordan dine ejendele skal fragtes. Med andre ord er der rigeligt at gå i gang med så start i god tid.

DCF 1.0

Held eller uheld med datoerne

Det hører sig desværre til sjældenhederne, at alt ting forløber så perfekt, at udflytte- og indflyttedatoen er den samme. Lejlighederne i landets større byer er ofte efterspurgte, hvilket betyder, at du ikke kan være kræsen med datoerne. Derfor oplever mange, at de først modtager nøglen til det nye hjem uger eller måske endda måneder efter at udflyttedatoen er passeret. Det bringer naturligvis nogle problemstillinger, hvor du eksempelvis skal finde et sted at bo i mellemtiden. I sådan en situation er du bedst stillet, hvis du har nogle gode venner eller familiemedlemmer, som du kan overnatte hos. Du er dog ikke den eneste, som skal finde et sted at være i mellemperioden. Det er de færreste, der har plads til at huse både dig og dine ejendel, og derfor kan det være en god løsning at leje et depotrum til møbelopbevaring, så dine ting er i gode hænder.

Undgå flytteskader på dine ejendele

Når du flytter, oplever mange desværre at beskadige deres ejendele i processen. Det er drønærgerligt at ridse sit nye tv-bord eller knuse yndlingsvinglassene, som du ellers skulle have brugt til at fejre indflytningen i den lejlighed. Den gode nyhed er dog, at du kan undgå dette med lidt snilde og planlægning. Ved at pakke dine ting ordentligt ned, sørger du for, at de kommer sikkert frem til dit nye hjem. Her er det en god ide at investere i en nogle gode solide flyttekasser og eksempelvis bobleplast, der effektivt beskytter dine ejendele. Det er blandt andet også en god ide at anskaffe sig bølgepap og kantbeskyttere.

 

Spar penge og tid

At flytte kan hurtigt blive dyrt. Især hvis det er over store afstande, som det oftest er tilfældet, når du flytter mellem store byer. Det er dog mange penge at spare, hvis du gør det hele lidt smartere, og ikke mindst hvis du er heldig med at have gode bekendtskaber. Det er ingen hemmelighed, at flyttemænd kan være et rigtigt dyrt bekendtskab, men hvad er alternativet, tænker du sikkert. Tingene skal jo flyttes. Har du nogle gode venner og/eller familiemedlemmer, er der meget at spare ved at bede om deres hjælp, da deres løn oftest kan klares med en middag og en god flaske rødvin. Dine ejendele skal dog stadig fragtes fra den ene lokation til den anden, men her behøver du heller ikke en traditionel flyttemand, hvis du vil have en billig flytning. Depotopbevaringsvirksomheden Boxit tilbyder eksempelvis en løsning kaldet Flyttebox Budget, hvor du kan skrabe en stor del af flytteprisen ved at tilpasse din flytning med deres ugentlige afgange mellem landets storbyer. Du pakker blot dine ting i en flyttebox, som du har mulighed for at have til rådighed i op til 14 dage. Dette betyder desuden, at du kan pakke ned lidt efter lidt, så opgaven på selve flyttedagen bliver mindre. Det er nemt, bekvemt og billigere end at hyre flyttemænd.

Husk det administrative

En flytning handler om mere end blot at fragte dig og dine ejendel til det nye hjem. Når du flytter, skal du huske det administrative, hvor du eksempelvis har pligt til at anmelde din flytning til kommunen (den kommune du flytter til) senest fem dage efter flyttedatoen. Du skal samtidigt huske at melde din flytning til Post Danmark, så de ved, hvor de skal aflevere din post. Gør du ikke det rettidigt eller korrekt, får du en bøde. Du skal melde flytning digitalt, hvilket betyder, at du kan gøre det, når det passer dig, så gør dig selv en tjeneste og få det gjort. Har du spørgsmål så kontakt kommunen og få dem afklaret. Desuden er der masser af andre instanser, du skal informere om din nye adresse. Eksempelvis skal du huske at ændre adresse hos de forskellige steder, hvor du har abonnementer.

 

Vi håber, at du nu føler dig bedre klædt på din flytning, således du får en god start på livet i din nye hjemby.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *