Sådan sørger du for at holde den sunde livsstil på arbejdspladsen

Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.

Er du på en arbejdsplads, hvor I går op i et godt helbred, og hvor I scorer højt på sundhedskurven. Så er der her nogle ting, du kan overveje at få implementeret på arbejdet. Mange steder kan det i dag være svært at holde den slanke linje på arbejdet. Går du sukkerkold, er et hurtigt sukkerkick tiltalende. Og måske I har en kantineordning, der byder på fed og tung hverdagsmad.

Vi kommer med nogle tiltag, som du kan overveje at gå videre med på arbejdspladsen. Små ændringer kan ofte skabe store forandringer, og det kan især være med til at øge effektiviteten og den gode arbejdsindsats.

Hvorfor er sundhed vigtigt på en arbejdsplads?

Sundhed er mange ting i dag. Det handler ikke udelukkende om kosten, men også om et godt arbejdsmiljø og en aktiv hverdag. En sund livsstil vil være givende på mange forskellige områder. Først og fremmest vil du føle dig langt mere tilpas i din krop, og du vil være mæt i meget længere tid, hvis du holder dig fra de tomme kalorier i hverdagen. Samtidig vil det give en helt anden form for energi til din hjerne, som den kan arbejde med i længere tid.

Et godt arbejdsmiljø er samtidig med til at skabe et godt sammenhold. Det vil være gavnligt i forbindelse med samarbejde og forskellige opgaver, hvor en kollega har brug for hjælp. Dermed er det vigtigt at skabe nogle rammer, der giver hele arbejdspladsen mulighed for dette.

Frugtordning og en god frokost

Lad os starte ved kosten. Hjernen bruger cirka 20 % af kroppens samlede energi. Selvom den ikke forbrænder flere kalorier af den grund, så har den brug for brændstof i løbet af dagen. Her er det oplagte valg at få firmafrugt på arbejdspladsen, så du kan holde blodsukkeret stabilt. Firmafrugt er en god mulighed for at undgå de søde sager og dermed få den rigtige form for energi. Du kan læse mere om hjernens energiforbrug her.

En god kantineordning med sunde retter kan virkelig også være med til at sætte skub i hverdagen. På den måde får I den helt rette mængde af grønt, kulhydrat og fedt, som hjernen har brug for. Det vil give jer mere energi til hele dagen.

Lav nogle aktiviteter sammen

Du kan med fordel overveje at komme med et forslag til forskellige aktiviteter, som I skal lave sammen. Det kan både være fysiske aktiviteter og sociale aktiviteter. Ved at arrangere en ugentlig løbetur eller en gåtur i pausen vil du nemlig få et skud energi og endda i selskab med dine kollegaer.

Sociale aktiviteter er med til at give et langt bedre sammenhold på arbejdspladsen. Det kan være små arrangementer, som måske arrangeres uden for arbejdspladsen. Det behøver ikke være noget særligt, som du arrangerer, for bare det at gøre ting sammen kan gøre underværker. Du kan spørge i teamet og høre, om andre kunne være interesseret i det. Hvis dette er tilfældet, kan du tage styringen med at få det arrangeret.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.